2015. 05. 19.

Diós és mákos csavart kalács

Ezt a formázást  már régen szerettem volna  kipróbálni,  most összekötöttem a  SAD 32 fordulójával, ahol a téma: A kelt tészta művészete volt. Lebonyolítója: Táncoló fakanál.

A kalács a NoSalty nyári receptversenyében a Szakmai Zsűri  1. helyezettje lett.

Hozzávalók:


a tésztához
30dkg   finom liszt
30dkg   rétes liszt
20dkg   kenyér liszt
4dkg     élesztő-friss
2dl        tejszínhab
2,5dl     tej
2db       tojás-sárgája
1db       tojás-egész
4dkg     vaj
10dkg   cukor
csipet só


a dió töltelékhez
25dkg   dió-darált
18dkg   cukor
7dkg     mazsola
1,5dl     tej
1db       citrom reszelt héja


a mák töltelékhez
25dkg   mák-darálva
18dkg   cukor
1,5dl     tej
7dkg     fekete cseresznye-aszalt
1db       citrom héja-reszelve

a tetejére
1db     tojás
5dkg   mogyoró forgács


Előkészítés:

Amíg a tészta kelt elkészítettem a töltelékeket.
A darált mákot összekevertem  a cukorral  majd a tejjel leforráztam, belekevertem a többi hozzávalót is.
A diós töltelék is így készült.
A töltelékek, kihűlve kerültek a tésztára.



Elkészítés:

  • Az átszitált liszteket összekevertem a sóval. Hozzáadtam a kevés tejben kis cukorral felfuttatott élesztőt, a maradék cukrot és tejet, tojásokat, tejszínhabot, olvasztott  vajat.
  • Puha tésztát gyúrtam amit kelesztő tálban szoba hőmérsékleten 50 perc alatt a duplájára kelesztettem.
  • Miután megkelt, átgyúrtam, 12 részre osztottam és még 20 percig pihentettem.
  • A tésztákat  vékony  téglalappá nyújtottam -a szűk sütőforma méretének megfelelően-rákentem 6 darabra a diós és 6 részre a mákos tölteléket. Hosszabb  oldalán  mindegyiket külön-külön feltekertem.
  • Sütőpapírral bélelt szűk sütőformába-az enyém 30x14 cm-volt, raktam  6 diós rudat.
  • Alul  hármat, rá kettőt, a  tetejére  egy darabot. 
  • Egy másik formába  ugyan így piramis szerűen a 6 mákos rudat.
  • Tetejét felvert tojással megkentem,  mogyoró forgáccsal megszórtam.
  • A formában már nem kelesztettem. (én inkább töltelékes mint tésztás kalácsot szerettem volna, ezért nem kelesztettem, aki vastagabb tésztát szeretne az a formában kelesztheti még egy kicsit.)
  • 180°C-ra előmelegített sütőben kb 35-40 perc alatt megsült.


A kalács a NoSalty nyári receptversenyében a Szakmai Zsűri  1. helyezettje lett.



























                                                                  eszközök sütéshez főzéshez


Nincsenek megjegyzések: