2017. 11. 03.

Lievito Madre kovász készítés

Lievito - Madre kovász készítése

A lievito madre  egy olasz  fajta kovász, lefordítva anyakovászt jelent.
Ez a kovász lisztet, mézet, vizet, olíva olajat tartalmaz.
Állítólag nagyobb a tűrőképessége mint etetés mint éhezés terén.
Használható, kenyérhez, péksüteményhez és mindabba amibe a hagyományos kovász kerülne.
Elkészítése kicsit több napig tart de megéri. 

Hozzávalók:

-kenyér liszt, vagy rétes liszt, vagy tönköly liszt, vagy rozs liszt
-méz
-hidegen sajtolt extra szűz olíva olaj
-víz
-csírátlanított üveg 2 db


Elkészítés:

1. nap  A kovász indítása tk tönköly lisztből

-Egy tálba öntöttem 20 dkg tk tönköly lisztet, 10 dkg langyos vizet, 2 dkg mézet.
Ezt alaposan összekevertem, összegyúrtam. (Akkorára formáztam hogy az üvegbe bele tudjam helyezni.)
-Lekentem kevés olíva olajjal, beleraktam az üvegbe, ollóval kereszt alakban bevágtam.
-Tetejét lezártam.
-Szoba hőmérsékleten  érlelődik.

2. nap

-Növekszik a kovász.
-Ha nem indul meg a növekedés  mert nem elég a hőmérséklet ajánlatos a mikrósütőbe  költöztetni. Az enyém fázott, költözött.
-A mikrósütőben  3-4 dl vizet melegítettem, majd a kialakult pára már elindította a kovászt útjára. Ezt 2 x megismételtem a  nap végére már így nézett ki.





3. nap

-Kivettem az üvegben lévő kovászpalántából 10 dkg-ot, tálban  hozzáadtam 10 dkg lisztet, 50 ml langyos vizet. Alaposan összedolgoztam, tetejét lekentem kevés olíva olajjal, ollóval kereszt alakban bevágtam és egy másik  üvegbe raktam.
-Az üvegben maradt kovász palántánkat kidobjuk.

4. nap

-Növekszik a  kovász a  mikrósütő  biztosította állandó hőmérsékletben.
-Ha szükséges a  2. napnál leírt hőmérséklet növelés megismételhető.

5. nap

-Kivettem az üvegben lévő kovász palántából 10 dkg-ot. Egy tálban hozzáadtam
10 dkg lisztet és 50 ml langyos vizet. Alaposan összedolgoztam.
-Lekentem olívaolajjal, kereszt alakban bevágtam, egy másik üvegbe tettem, lezártam.
Hűtőszekrényben érleltem tovább 4 napig. 
Ideális hőmérséklet 6 °C
-Az üvegben maradt kovászpalántát kidobtam.


6. 7. 8. nap

Hűtőszekrényben érik a kovász.


9.nap

-Kivettem a kovász palántámból 10 dkg-ot, 50 ml langyos vízzel alaposan elkevertem, majd hozzáadtam 10 dkg kenyérlisztet. alaposan összegyúrtam, gombócra formáztam, felületét lekentem olajjal és keresztbe bevágtam.
-Tisztára mosott üvegbe került, aminek a tetejét most is lezártam.
-Hűtőszekrényben érleletem tovább 5 napig.

10. 11. 12. 13.nap


Hűtőszekrényben érik a kovász.


14. nap

-A kovász palántából kivettem 10 dkg-ot elkevertem 50 ml langyos vízzel, majd 10 dkg kenyér liszttel elkevertem.
-Gombóccá formáztam, felületét  leolajoztam és ismét ollóval bevágom. Tisztára mosott üvegbe rakom amit lezárok.
-Hűtőszekrénybe teszem  4 napra.


15.16.17. nap


-Hűtőszekrényben érik a kovász.

18. nap

-A növekvő kovászból kiveszek 10 dkg-ot, alaposan elkeverem 50 ml langyos vízzel, hozzáadok 10 dkg kenyér lisztet.
-Összegyúrtam, tiszta üvegbe raktam, lezártam
-Hűtőszekrénybe tettem 4 napra.

19. 20.21. 

-Hűtőszekrényben érik a kovász.


22 nap

-A kovászból kivettem  10 dkg-ot,  elkevertem 50 ml  langyos vízzel, hozzáadtam 10  dkg kenyér lisztet, összekevertem. Tiszta üvegben, lezárva a  konyhapulton pihent 24 órát.
-A 24 óra elteltével a kovász elkészült, használható a sütésre.

A maradék kovászból, ami  a 10 dkg kivétele után maradt, édes kovászt készítettem.





Nincsenek megjegyzések: